مجازی سازی

 

 

مجازی سازی میزکاری(Desktop) یا VDI

منظور از مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) ، اجرای سیستم عامل و نرم افزارهای کاربران در ماشین های مجازی (Virtual Machine)  که بر روی دیتا سنتر در سرور اصلی قرار گرفته می باشد . به نحوی که هر کاربر دستکاپ کامل و مستقل خود را دارد و به فعالیت بر روی دسکتاپی خارج از دسکتاپ، PC ، یا Thin Client خود می پردازد .مجازی سازی دسکتاپ یعنی انتقال دسکتاپ کاربران نهایی از کامپیوترهای شخصی به "فضای ابری".  در این حالت سیستم عامل مورد استفاده از سخت افزار مستقل می شود و از اینرو می توان بر روی هر کدام از کامپیوترهای شخصی، هر نوع سیستم عامل و هر نوع نرم افزاری داشته باشید.

به زبان ساده تر در این حالت کاربران به جای کیس و رایانه شخصی تنها یک دستگاه کوچک Zero Client خواهند داشت که دارای حداقل مصرف برق و فاقد آلودگی صوتی و گرمایی می باشد و همچنین نیاز به تعمیرات و نگهداری و ارتقا در طول زمان ندارد. کاربران با استفاده از کلاینت خود به سیستم عامل شخصی خود بر روی سرور سازمان متصل شده و کار خود را انجام می دهند. قابل توجه است در این حالت کاربران متوجه این امر نشده و کار با کلاینت ها دقیقا مانند کار با رایانه های شخصی آن ها خواهد بود.

ادامه مطلب...

  مجازی سازی چیست؟

Virtualization  یا به اصلاح مجازی‌سازی تکنولوژی است که بوسیله آن می توان اجرای همزمان دو یا چند سیستم عامل بر روی یک سرور را داشته باشیم به نحوی که باعث بهره وری بیشتر و کاهش هزینه های سخت افزار و نرم افزار و همچنین استفاده بهینه از تمامی منابع سیستمی و مدیریت آسان این منابع  می باشد.

 مجازی سازی به دلیل نشان دادن مزایای ملموس و زیاد خود باعث شده تا شرکت های توسعه دهنده ی نرم افزار نیز ناگزیر از این فناوری در آخرین محصولات خود استفاده نمایند و از آنجا که برخی این نرم افزار ها در صنایع به کار می روند، در نتیجه برای حفظ توان رقابت، استفاده از مجازی سازی در صنعت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

   در حال حاضر ادغام سرور ها یکی از خوشایند ترین فعالیت ها در مجازی سازی است. مجازی سازی در واقع به سنگ بنای صرفه جویی اقتصادی در منابع هر شرکت  تبدیل شده است. تحلیل گران صنعت گزارش می دهند که چیزی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از دپارتمان ها به دنبال اجرای پروژه های ادغام سرورهایشان هستند و بدیهی است که در راستای اجرای این کار شرکت ها شاهد صرفه جویی قابل توجه در هزینه هایشان خواهند بود.

 هم اکنون این تکنولوژی در جهان به صورت فراگیر در حال استفاده و گسترش و پیشرفت است ودر واقع امروزه مسئله این نیست که "آیا شما باید سرور خود را مجازی کنید" بلکه مسئله این است که "چه زمانی شما سرور خود را مجازی خواهید کرد".

ادامه مطلب...